fbpx
nov 14

Poznáte svoju aktuálnu konkurenciu? PREČO a 5 krokov AKO skúmať konkurenciu.

Veľa klientov mi pri prvom stretnutí vraví, že ich konkurencia sú tri až štyri firmy, ktoré ponúkajú presne tú službu alebo produkt, ktorú ponúkajú oni v lokalite, kde sú práve oni a odlišujú sa od nej nižšou cenou, vyššou kvalitou, ľudskejšou komunikáciou so zákazníkmi – to sú najčastejšie odpovede. V dnešnej dobe je však konkurencia natoľko široký pojem, že každá firma má nielen priamych konkurentov, či nepriamych ale aj potenciálnych / budúcich a to ako sa od nej najlepšie odlíšiť už nie je dané len cenou a kvalitou ale je potrebné nájsť ten najlepší spôsob, ktorý vyžaduje aj zákaznícky pohľad na vec. Trh sa neustále mení a mnoho odborníkov tvrdí, že hlavne aktuálna kríza doby Covidu trh „prečistí“ a prežijú len tie silné a konkurencie schopné firmy. Patríte medzi ne?

Najlepšia cesta ako patriť k tým konkurencie najschopnejším a mať zákazníkov, ktorí ani nepremýšľajú nad tým, aby si vybrali konkurenciu je práve sledovať trh, na ktorom pôsobíte, čo veľa firiem značne podceňuje. Taktiež je ten najlepší čas prestať stagnovať a učiť sa z praxe tých najlepších vo Vašom obore, aby ste na trhu nielenže prežili ale aj rýchlo ale samozrejme riadene vzrástli a hlavne vedeli vo svojom obore merať a predvídať a stavať svoj marketing na aktuálnych trendoch a potrebách.

Samozrejme prieskum Vašej konkurencie musí byť organizovaný a systematický. Prinášam Vám 5 krokov ako na to, ak chcete robiť výskum in-house:

  1. Stanovte si, kto je Vašou priamou konkurenciou a tiež kto tou nepriamou – najlepšie je konkurenciu si aj postupne zoradiť podľa relevantnosti. Nájdite si nielen tých, ktorí ponúkajú presne tú istú službu ako Vy, ale aj tých, ktorí ponúkajú produkty alebo služby, ktoré napĺňajú tú istú zákaznícku potrebu. Tiež sa pozerajte dopredu a identifikujte firmy, ktoré by v budúcnosti mohli takéto produkty alebo služby vzhľadom na ich charakter ponúkať. Napríklad my ponúkame prieskumy trhu – našou priamou konkurenciou sú agentúry, ktoré tiež ponúkajú prieskum trhu, nepriamou napríklad marketingové agentúry, ktoré ponúkajú online marketing a popritom ako doplnkovú službu prieskum trhu, pretože na základe neho digitálny marketing robia, avšak to nerobia všetky tieto agentúry, mnohé z nich robia čisto online marketing ale pri prieskume konkurencie si v Rival Up uvedomujeme, že mnoho z nich si v budúcnosti môže uvedomiť, že prieskum trhu má pri digitálnom marketingu zmysel a budú ho taktiež ponúkať – to sú teda naši potenciálni budúci konkurenti.
  2. Mystery shopping – sledujte weby, odoberajte newslettery, zbierajte ich ponuky, zistite, čo ponúkajú oni a Vy nie a naopak, uvedomte si ich silné a slabé stránky, zistite ich motto, víziu a štýl komunikácie, porovnávajte ich ceny a to, na základe čoho ich tvoria.
  3. Preskúmajte, čo si o Vašej konkurencii myslia ich zákazníci – nájdite si zákaznikov Vašich konkurentov v ich recenziách, na sociálnych sieťach, na webe alebo fórach. Spíšte si otázky na ich zákazníkov, ktoré sú kľúčové pre Váš obor a Váš marketing a najlepšie je, ak ich telefonicky kontaktujete a jednoducho sa ich spýtate – dobrá a overená forma je znova aj u tohto bodu forma mystery shoppingu – tvárte sa, že chcete tieto informácie preto, že by ste chceli tiež využiť služby danej firmy a potrebujete názor niekoho, kto ich už v minulosti využil. Prípadne vymyslite inú kreatívnu formu získania odpovedí.
  4. Nástroje pre sledovanie konkurencie online – myslíme tým nielen audit webových stránok. Pomocou rôznych online nástrojov (stačí si zadať do Google „online nástroje pre sledovanie konkurencie“) viete presne zistiť, na aké cieľové skupiny zákazníkov sa Vaša konkurencia zameriava, cez aké reklamné nástroje a ako často, akú formu komunikácie volí a aké sú ich konverzie. A prečo tieto data zbierať? Uvediem pre lepšiu predstavu príklad z praxe nášho klienta, ktorý okrem iných doplnkov výživy predáva proteín na svojom e-shope. To ale predáva tisíce iných e-shopov. V tom, že sme odhalili na aké publikum sa jeho konkurencia zameriava, ako komunikuje a aké má konverzie z reklám sme vedeli nastaviť jeho reklamy s lepšou komunikáciou na dané publikum a odhalili sme to najlepšie – iné menšie publikum, na ktoré sa doposiaľ nikto z konkurentov príliš nezameriaval a práve to tržby rapídne navýšilo. Uvedomme si teda aj to, že najvačšie publikum nebýva to najziskovejšie.
  5. Udržujte data aktuálne – takýto prieskum opakujte každý štvrť až polrok. Konkurenčné prostredie sa veľmi rýchlo mení a data, ktoré ste zozbierali v marci, v semptembri už nemusia platiť, pretože ako Vy, tak aj Vaša konkurencia sa prispôsobuje trhu a skúma ho – aspoň tá, ktorá je konkurencieschopná :).

Ak Vás článok zaujal a chceli by ste podobný prieskum vo Vašej firme ale nemáte čas alebo prostriedky ho zrealizovať in-house, obráťte sa na nás! Konzultácie poskytujeme zdarma.

Určite nás neváhajte kontaktovať aj v prípade akýchkoľvek otázok k článku.

About The Author

Zakladatelka Rival Up. Získavam pre Vás tajné informácie o klientoch a konkurentoch. Zbieram leady na zákazníkov aj pomocou marketingových dotazníkov.